Roadtrip OUTBACK - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van mariaborgers - WaarBenJij.nu Roadtrip OUTBACK - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van mariaborgers - WaarBenJij.nu

Roadtrip OUTBACK

Door: Maryyyyyy

08 December 2014 | Australië, Alice Springs

Roadtrip outback

Ik heb Australie al een meer dan een maand geleden verlaten. Ik ben echt niet actief in het regelmatig updaten van mijn belevenissen. Maar mijn roadtrip door de outback wil ik jullie niet onthouden. Azie avonturen volgen ook snel want ik vind het veel te leuk om deze verhalen te typen!

Na het duiken ben ik een paar dagen in Cairns gebleven. Vind Cairns geen mooie stad maar veel mensen die ik eerder tegen was gekomen waren er toen ook. En over een paar dagen zouden Andy, Sophie en Ellie komen. Met hun vanaf Cairns een geweldige roadtrip door de outback gedaan helemaal naar Melbourne! Voordat we aan deze roadtrip konden beginnen heel veel inkopen gedaan in de supermarkt, 100 liter water, rijst, pasta, blikvoer koekjes enz. Auto volgeladen, alle spullen geherordernd anders paste het gewoon allemaal niet. Klaar om te gaan! Zonder airco duizenden kilometers afleggen naar de outback van Australie. Eerste dag bij een pizzeria gegeten omdat we dachten dat we de komende weken op droge rijst en pasta moesten leven.
Eerste nacht een camping aan zee, was prachtig. Sochtends vroeg weggereden richting het binnenland. Het landschap veranderde echt al zo snel. Binnen een paar uur zagen we de eerste dode kangaroos al langs de weg liggen. Binnen 60 seconden 32 geteld, en nog geen een levende.. En je voelde dat het ook echt al warmer werd.
Elke avond kregen we voor elkaar om een geweldige campingspot te vinden. Meestal zonder douches, dus als er af een toe een plek was met een buitendouche stonden we daar binnen een paar seconden onder. Bijna altijd waren er meerdere mensen die er overnachten, elke avond kampvuur gemaakt om eten klaar te maken en spelletjes. Zulke bijzondere gesprekken gehad met unieke mensen, meestal echte ruige australiers. Zelfs kangaroo tail gegeten!
Omdat je zo een eindeloos uitzicht heb kun je onweer zien wat kilometers ver weg is. Raar gezicht om de lichtflitsen te zien zonder geluid. zo mooi.
Onze tent was niet sterk en kon een sterke wind echt niet aan. Veel avonden waaide het best wel erg en moesten we dus in de auto slapen. Reuze gezellig. Vooral als we met zn vieren een film gingen kijken.
Toen we echt in de outback waren merkte je echt dat hier heel weinig mensen op de weg zijn. je kunt uren rijden en niemand en niets tegenkomen.
Veel off road gereden.
In central australia kan je bijna nergens zwemmen omdat veel wateren bij de aboriginal reservaten horen. De aboriginals willen niet dat je het water zwemt en de kans op krokodillen is groot. Twee nachten gekampeerd bij een meer waar we wel konden zwemmen, magisch!
Devils Marvells gezien en veel metreoriet inslagen.
Er zijn hier onwijs veel vliegen. Ze willen in je mond, je neus en zelfs je oren kruipen. Dat is echt iets waar ik niet aan heb kunnen wennen.
Heetste dag was 45 graden, zonder airco. Als we de ramen open deden kwam er warme lucht naar binnen, hetzelfde gevoel als je een fohn op zijn heetst in je gezicht blaast. Niet echt een pretje dus. Soms wel 10 uur per dag gereden. En bij elk benzinestation/ roadhouse gestopt voor koud drinken en om in de airco te zitten.
De sterrenhemel die ik hier gezien heb is waarschijnlijk de mooiste die ik ooit zal zien. Ongeloofelijk hoeveel sterren, zelfs de milkyway.
Landschap is zo prachtig. We hebben ons echt niet verveeld in de auto. Veel wilde paarden en levende kangaroos langs de weg.
Geweldige wandeling gemaakt over de Kings Canyon. Volgende dag naar Uluru gereden, maakt echt niet uit hoevaak je het op een foto gezien hebt, Uluru is zo mooi. Met zn vieren op het dak van Beast (de auto, een Toyota 4x4 70 serie, mijn droom auto) gepicnickt en zonsondergang gekeken. Op de weg terug naar de camping viel de uitlaat er af.. De auto maakte nu nog meer herrie. Dit keer hadden we wel een camping met zwembad! Hoe luxe.
Roadtrains zijn de langste vrachtwagens van de wereld, 53.5 meter lang. Joekels! Als je die passeerd voel je echt dat echt aan je stuur.
In totaal hebben we 3 keer een band moeten vervangen. Jaa zelfs ik weet nu hoe ik een band moet vervangen.
Toen we terug reden vanaf Rainbow Valley (weer zo een prachtig iets) stopte de auto er mee. Wat bleek, de radiator was harstikke lek.. We kregen hem echt niet meer aan de praat. Paar kilometer met zn vieren geduwd, maar dat koste echt te veel energie in die hitte. Het was een off road weg, dus bijna niemand kwam langs. Gelunched en een plan gemaakt. Gelukkig kwam er een vrouw langs, Andy en Ellie zijn met haar mee gereden om maar Alice Springs te rijden voor een nieuwe radiator. Sophie en ik bleven achter bij de auto. Toen ze wegreden keken Sophie en ik elkaar aan en vroegen ons af of dit wel een goed idee was.. Daar stonden we dan in de middle of noware. In een boek over Australie had ik net allemaal horror verhalen gelezen over mensen die in de outback dood waren gegaan. Het enige wat we konden doen was wachten.. gelukkig wel in een prachtige omgeving met nieuwschierige koeien. Toch in slaap gevallen na wat piekeren. Na 25 uur had nog geen enkele auto ons gepasseerd ongelooflijk.. De eerst volgende auto was een huur auto waar Andy en Ellie in zaten. Gelukkig! En met een nieuwe radiator! Het duurde 5 uur om de nieuwe radiator er in te zetten. Maar uiteindelijk wel weg gereden met twee autos! Wat een opluchting!
Naar een roadhouse gereden waar we konden camperen en daar hadden ze een baby kangaroo. De hele avond heb ik met die baby kangaroo in een handoek (als buidel) rondgelopen. Kreeg gewoon bijna moeder gevoelens haha.
Dit zijn een paar highlight van onze outback trip, deze ervaring was zo uniek had dit nooit nooit nooit willen missen. Geweldig en fantastisch!
Na drie weken kwamen we in Adelaide aan. Weer bij de zee! En wat was het hier koooooud. Eindelijk weer bereik op mijn telefoon.
Bijna kerst! Onszelf heeeeel erg verwend met de kerstboodschappen. Hele kar vol met hele lekkere dingen. Al dagen hadden we nagedacht over ons kerstmenu.
Kerstavond werden we uitgenodigd door een campingeigenaar. Heerlijk uitgebreid geteten met veel mensen. Volgende dag een echt engels kerstontbijt. Voor kerstdinner een plek bij de zee uitgekozen. Goddelijk diner bereid op onze campingkooktoestel. Gedanst op het strand en snachts zittend in de auto in slaap gevallen. Geweldige avond en een geweldige kerst!

Veel liefde voor jullie!